Töretlen fejlődés az e-kereskedelemben
Európai adatok szerint az e-vásárlók aránya Nagy-Britanniában a legnagyobb (81%), majd Dánia (79%), Luxemburg (78%), Németország, Hollandia, Finnország és Svédország (71%) következik. Romániában a 16 és 74 év közöttieknek csak 11, Bulgáriában 18, Cipruson 23, Olaszországban pedig 26 százaléka volt e-vásárló. Magyarországon az Eurostat szerint 36 százalék volt az arány 2015-ben, ami régiós összevetésben is meglehetősen előkelő.
Az európai internetes vásárlók túlnyomó többsége a 25-34 éves korosztályból kerül ki, 60 százalékuk ruházati cikkeket és sportárukat szerez be az interneten. Ezt követi 52 százalékkal az utazás és az üdülés, a háztartási cikkek és játékok (41%), a belépőjegyek (37%) és a könyvek, magazinok és újságok (33%).
Ami a magyar vásárlókat illeti: Az eNet Internetkutató és tanácsadó Kft. körképe szerint a tipikus hazai internetes vásárló nő (51%), életkora 18-39 év közötti, gimnáziumot végzett, nagyvárosban él, jellemzően kétszemélyes háztartásban. Érdekesség, hogy a megkérdezettek 50 százaléka már több mint 3 éve rendszeresen vásárol online.
A felmérésből kiderül, mi vonzó leginkább az online vásárlásban; elsőként a kedvező árat (50%), a házhozszállítást (48%), valamint az árak összehasonlításának lehetőségét (45%) emelték ki a kutatás résztvevői. Emellett számít a gyorsaság, a nagy választék, valamint az, ha egyes termékeket kizárólag a neten lehet kapni.
A kutatás szerint Magyarországon mintegy 6000 webáruház működött 2014-ben, a szektor árbevétele ebben az évben 273 milliárd forint volt. A vásárlók jelentős hányada (36%) a közép-magyarországi régióban él. A hazai online piac vezető kategóriái a számítástechnika, a szórakoztató elektronika, ezeket követi a lakásfelszerelés, a játék-ajándék, valamint a ruházat-sportruházat.
Nem csoda, hogy a magyar kereskedők komoly lehetőséget látnak ebben a szektorban. A Bisnode adatbázisa alapján 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma, és a 2015-ös év is hasonló bővülést hozott. Nemcsak számban nőnek a cégek, hanem teljesítményben is. A 10 legnagyobb vállalkozás a szektor árbevételének közel 40 százalékát teszi ki és ez a 10 vállalat gyakorlatilag megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re.
A dinamikusan növekvő webáruházak közé tartozik a PrimaNet.hu is, amelyet 2014 januárjában indítottunk el. Azóta a látogatók száma 150 százalékkal, az értékesítés volumene 300 százalékkal, a forgalom pedig 200 százalékkal nőtt. A siker egyik titka, hogy sok egyedi, másutt nem kapható termékünk van, közöttük szezonális cikkek is. Összesen már 11 ezernél több termék szerepel a kínálatunkban.
A másik jelentős tényező a megbízhatóság, több szakmai szervezet elismerte működésünket, és már szakmai versenyeken is értékelték a működésünket, ilyen például az Ország boltja szavazás. Az Árukereső statisztikája szerint a vásárlók közül 95,79% ajánlaná a PrimaNet.hu-t ismerőseinek, és 99,61 százalékuk 10 napon belül megkapta a kiválasztott árut. (A többség ennél lényegesen rövidebb idő alatt.)
A PrimaNet az első online szakáruház, amely csatlakozott Magyarország legnagyobb többpartneres hűségprogramjához a SuperShophoz, azóta számos akciót hirdettünk, amelyekben extra pontokat gyűjthetnek a vásárlók.
A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős forgalomnövekedést értek el. Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével az Amazon.com áll az élen, a második, illetve harmadik helyezett eBay és AliBaba Group, az Aliexpress üzemeltetője. Az AliBaba azonban komoly fejlődéssel büszkélkedhet, tavaly 39%-kal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest. Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com veszteséggel zárta az évet.