Tartósabb a gázos autók katalizátora, mint a benzineseké
Az autógáz környezetkímélőbb módon ég, mint a benzin, mivel a NOX nevű nitrogénmonoxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20 százaléka a benzinmotorénak, a szén-dioxid-kibocsátása is 15 százalékkal alacsonyabb. Az el nem égett szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinesnek. A szénmonoxid értéke nullának vehető. Emellett az égéstermékek alacsonyabb katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, így a gázmeghajtású motorok jobban kímélik a katalizátort, mint a benzinesek.
Még a háztartási PB-gázhoz képest is kevesebb a szennyeződés az autógázban, például kénhidrogént, vizet egyáltalán nem tartalmazhat. A cseppfolyós gáz 95 százalékban propánból (C3H8) és butánból (C4H10) áll, ezek aránya kb. 40-60 százalék, a fennmaradó 5 százalék pedig nehezebb szénhidrogén.
Az LPG tisztább égésének köszönhetően a motor egyéb kopóalkatrészei is kisebb igénybevételnek vannak kitéve, mint a dízel, vagy a benzines üzem esetében. Ennek megfelelően az autó szervizigénye is csökken, például az olajat is ritkábban kell cserélni benne.
Számítások szerint futásteljesítménytől függően 1,5-2 év a gázüzemre átszerelés költségének megtérülési időszaka. Ezt azonban csak az üzemanyagárak közti különbség alapján szokták kiszámolni. Ha figyelembe vesszük, hogy a szervizköltség már az átszerelés után is észrevehetően csökken, akkor ez a megtérülési periódus még inkább lerövidül. Az átalakítást szinte bármilyen korú és futásteljesítményű autón érdemes elvégezni, mert a használt autók eladási árában is jól érvényesíthető, hogy a takarékos és környezetkímélő LPG-vel lehet üzemeltetni.
Az autógáz viszonylag alacsony (kb. 6 bar) nyomáson, környezeti hőmérsékleten cseppfolyósítható. A gázt tartályautókon szállítják az LPG kutakhoz, ahol szivattyúval, speciális szelepen át töltik a kocsi tartályába.
Magyarországon a kutaknál csak szakképzett kezelő szolgálhatja ki az autóst LPG-vel, akkor is, ha a töltőállomás egyéb része önkiszolgáló. Ennek az is az oka, hogy ha a cseppfolyós gáz folyékony állapotban kerül a szabadba, azonnal párologni kezd. Eközben a térfogata kb. 230-szorosára növekszik, és lehűti a környezetét. A nyílás körül, ahol a gáz kiáramlik, vagy ahol a folyékony gáz összegyűlik a szabadban, a levegő nedvességtartalma kicsapódik, esetleg meg is fagy. A sérülések elkerülése érdekében nem engedik, hogy az autós maga végezze a műveletet.
Figyelem!
Sokan megpróbálják LPG-kúton feltölteni 11,5 kilogrammos PB-palackjukat, de ez tilos! Az autók tartályai minimum 25, de inkább 30 bar nyomásra vannak tervezve, míg a PB palackokat ettől kisebb nyomásra tervezik, sőt biztonsági szerelvények sincsenek rajta. A kiürült PB-palackokat tehát kizárólag ellenőrzött körülmények között, hivatalos cseretelepen szabad telire beváltani!