Hírek és aktualitások

Tartósabb a gázos autók katalizátora, mint a benzineseké

Az autógáz környezetkímélőbb módon ég, mint a benzin, mivel a NOX nevű nitrogénmonoxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20 százaléka a benzinmotorénak, a szén-dioxid-kibocsátása is 15 százalékkal alacsonyabb. Az el nem égett szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinesnek. A szénmonoxid értéke nullának vehető. Emellett az égéstermékek alacsonyabb katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, így a gázmeghajtású motorok jobban kímélik a katalizátort, mint a benzinesek.

Még a háztartási PB-gázhoz képest is kevesebb a szennyeződés az autógázban, például kénhidrogént, vizet egyáltalán nem tartalmazhat. A cseppfolyós gáz 95 százalékban propánból (C3H8) és butánból (C4H10) áll, ezek aránya kb. 40-60 százalék, a fennmaradó 5 százalék pedig nehezebb szénhidrogén.

Az LPG tisztább égésének köszönhetően a motor egyéb kopóalkatrészei is kisebb igénybevételnek vannak kitéve, mint a dízel, vagy a benzines üzem esetében. Ennek megfelelően az autó szervizigénye is csökken, például az olajat is ritkábban kell cserélni benne.

Autógázkút

Számítások szerint futásteljesítménytől függően 1,5-2 év a gázüzemre átszerelés költségének megtérülési időszaka. Ezt azonban csak az üzemanyagárak közti különbség alapján szokták kiszámolni. Ha figyelembe vesszük, hogy a szervizköltség már az átszerelés után is észrevehetően csökken, akkor ez a megtérülési periódus még inkább lerövidül. Az átalakítást szinte bármilyen korú és futásteljesítményű autón érdemes elvégezni, mert a használt autók eladási árában is jól érvényesíthető, hogy a takarékos és környezetkímélő LPG-vel lehet üzemeltetni.

Az autógáz viszonylag alacsony (kb. 6 bar) nyomáson, környezeti hőmérsékleten cseppfolyósítható. A gázt tartályautókon szállítják az LPG kutakhoz, ahol szivattyúval, speciális szelepen át töltik a kocsi tartályába.

Magyarországon a kutaknál csak szakképzett kezelő szolgálhatja ki az autóst LPG-vel, akkor is, ha a töltőállomás egyéb része önkiszolgáló. Ennek az is az oka, hogy ha a cseppfolyós gáz folyékony állapotban kerül a szabadba, azonnal párologni kezd. Eközben a térfogata kb. 230-szorosára növekszik, és lehűti a környezetét. A nyílás körül, ahol a gáz kiáramlik, vagy ahol a folyékony gáz összegyűlik a szabadban, a levegő nedvességtartalma kicsapódik, esetleg meg is fagy. A sérülések elkerülése érdekében nem engedik, hogy az autós maga végezze a műveletet.

Figyelem!
Sokan megpróbálják LPG-kúton feltölteni 11,5 kilogrammos PB-palackjukat, de ez tilos! Az autók tartályai minimum 25, de inkább 30 bar nyomásra vannak tervezve, míg a PB palackokat ettől kisebb nyomásra tervezik, sőt biztonsági szerelvények sincsenek rajta. A kiürült PB-palackokat tehát kizárólag ellenőrzött körülmények között, hivatalos cseretelepen szabad telire beváltani!

Prímaenergia termékek

Ismerje meg legnépszerűbb termékeinket!

Háztartási, ipari, turista és motorikus gázpalackok lakossági fogyasztóknak, vendéglátóknak, mezőgazdasági és ipari cégeknek

Részletek

Kosár tartalma

Az Ön kosara jelenleg üres!

Kosár tartalma

Az Ön kosara jelenleg üres!

Vevőszolgálat

Kérdése van? Hívja vevő-szolgálatunk zöld telefonszámát:

+36 80 45 50 50

Várjuk hívását: H-Cs: 7:00-17:00, P: 7:00-15:00