Olcsón, zölden, gázzal
Egy elektromos autónak számos tulajdonsága van, ami miatt a vásárlók háromszor is meggondolják, mielőtt ilyen járművet vesznek. Csak néhány érv:
- A legegyszerűbb, négy ember számára is használható elektromos autók ára jellemzően nem sokkal 10 millió alatt kezdődik.
- Az elektromos autók hatótávja nagyon korlátozott, az olcsóbbaké 100-200 km., és alig találni gyorstöltőt hozzá, míg normál töltéssel órákig tart, míg újra tele lesz az akkumulátor.
- Az elektromos autók csomagtartója jellemzően kisebb, mint a hagyományos hajtású típusoké, mert az akkumulátotok elveszik a helyet.
- Az elektromos autók, bár helyben valóban nem szennyezik a levegőt, az áram megtermelésének helyén, az erőműben ez már nem feltétlenül igaz, főleg, ha az áramot kőolajból vagy szénből nyerik.
- A legtöbb autós újságíró azon a véleményen van, hogy egy tisztán elektromos üzemű autó ma még nem alkalmas a családi autó szerepére, különösen, ha a családban ez az egyetlen jármű.
Ezzel együtt egy elektromos autó ma divatcikknek számít, és – mivel drága – azt is kifejezi, hogy tulajdonosa, bár megtehetné, hogy nagyobb autóval járjon, a pénzén inkább a környezetet óvja.
Van azonban a környezet védelmének egy másik módja is, amiről – mióta a 2012-es, 454-es csúcsról a benzin ára lejjebb ereszkedett – kevesebb szó esik.
Ez az LPG, magyar nevén autógáz.
Sokan tudják, hogy a benzinüzemű autók „gázosítása” egyszeri, 200 ezer forint körüli befektetést jelent. A gáz ára ma nagyjából 60 százaléka a 95-ös benzinének, ami – tekintettel a rendszertől függő, 5-15% többletfogyasztásra is – mindössze 1-1,5 éves megtérülést jelent, ha évi nagyából 20 ezer km-t megyünk az autóval.
Kevesen tudnak viszont arról, hogy mennyire környezetkímélő egy gázos autó. Talán már az is sokat mondana, hogy gázzal hajtva a legöregebb, karburátoros járművel – például egy 1200-as Zsiguli – is teljesítik a legkorszerűbb, Euro 6-os normákat, de nézzük inkább a számokat.
A gáz elégetése során a nitrogén-oxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2)-kibocsátása is mintegy 15%-kal alacsonyabb, valamint a nem elégett szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. Szén-monoxid-értéke nullának vehető. Emellett az LPG-égéstermékek, kémiailag kedvezőbb összetételük miatt alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, ezáltal a gázmeghajtású motorok a katalizátort kímélik. Sokat mond, hogy az LPG-vel hajtott járművek még zárt térben is üzemeltethetők.
Mindezeket érdemes átgondolni, ha autóvásárlásnál a környezet védelme mellett a pénztárcánké is fontos. Lehet, hogy egy LPG autó nem státuszszimbólum, de minden egyéb szempontból – a technika és a kínálat mai állása mellett – okosabb választásnak tűnik, mint a tisztán elektromos típusok.